Zanim przystąpimy do uprawy, warto przeczytać
www.certech.com.pl/katalog/agro-perlit-2/
pomodoro wrote:
Uprawa w podłożu intertnym wykorzystuje – zamiast tradycyjnej ziemi do wysiewów - minerał, jakim jest perlit. Ma on postać drobnych, bardzo lekkich, białych granulek ( 1-3 mm i 2-6 mm ), które z powodzeniem mogą zastąpić dotychczasowe metody uprawy roślin zarówno na rozsady, jak i w dorosłej fazie wegetacji.
Przystępując do tego przedsięwzięcia musimy zaopatrzyć się w
perlit ( dostępny na aukcjach w sprzedaży internetowej ),
kilka nawozów, komplet plastikowych pojemników ( kubków o pojemności 200, 400 ml oraz kuwet ) oraz
zadecydować, jaką wodę będziemy wykorzystywać do podlewania i fertygacji.
Perlit jest podłożem nie posiadającym zdolności buforujących, co oznacza, że korzenie roślin w nim uprawianych pobierają z podłoża wszystkie składniki pokarmowe bezpośrednio, dlatego bardzo istotna jest właściwa metodyka stosowania wybranych nawozów.
Do podlewania lub fertygacji , która jest najlepszą techniką nawożenia roślin w perlicie, możemy stosować
wodę demineralizowaną, deszczówkę lub wodę bezpośrednio z kranu – w zależności od rodzaju wybranej wody musimy stosować odpowiednie nawozy.
Bardzo istotną sprawą jest odpowiedni odczyn tej wody – ideałem jest pH = 6. Demineralizowana czy deszczówka z reguły mają odpowiednią kwasowość, ale wodę z kranu powinniśmy sprawdzić wykonując test z użyciem
płynu Helliga. Jeśli okaże się, że pH odbiega od zalecanego poziomu, musimy zakwasić wodę octem 10%.
Taki zestaw powinien posiadać każdy chętny do uprawy w perlicie. Jest on potrzebny również do przygotowywania naszych oprysków PW, IF i sorbinianu potasu . Opryski tymi preparatami aby były skuteczne, muszą mieć odczyn kwaśny poniżej pH 6.
Oto zestaw do kontroli pH :
Widzimy tu : pojemnik z płynem Helliga, na którym zaznaczono skalę barw odpowiadającą określonemu zakresowi pH, strzykawkę jednorazową o pojemności 2 ml oraz niewielkie naczyńko plastikowe przeźroczyste lub białe, w którym próbkę wody zakrapla się płynem Helliga
1. Na pierwszy rzut sprawdzamy pH czystej wody z kranu. Do naczyńka ulewamy od 1-2 ml wody i zakraplamy 8 kroplami płynu. Po zakropleniu mieszamy delikatnie . Porównujemy barwę z paskiem kolorowym
Widzimy, że woda ma nieco wyższe pH niż 7
2. Sprawdzamy jak zmienia się odczyn po aplikacji nawozu. Ja stosuję nawóz do pelargonii NPK 4-6-8 z Biedronki. Na pierwszy rzut sprawdzam pH po dodaniu 1 ml nawozu na litr wody. Woda barwi się na kolor zielony, stąd wniosek, że nawóz ma charakter kwaśny.
3. Następnie sprawdzamy pH przy dodatku pełnej dawki stosowanej tego nawozu czyli 3 ml/l
Potwierdza się kwaśny odczyn nawozu, bo kolor zmienia się jeszcze bardziej w kierunku pH 6
4. Teraz zakwaszamy wodę obliczoną dawką octu. Moja woda wg analizy, jaką posiadam , zawierać powinna 104 mg wodorowęglanów w litrze. Z reakcji zobojętniania wodorowęglanów kwasem octowym wynika, że 104 mg wodorowęglanów zobojętnia 102 mg kwasu octowego. Ta ilość jest zawarta w 1 ml octu 10 %. Po dodaniu do wody 1 ml/l octu 10 % otrzymuje po kontroli płynem Helliga taką barwę :
PS. Wody z kranu nie należy za każdym razem sprawdzać. Wystarczy raz na miesiąc.[/quote][/quote]
Byłoby wskazane zorientowanie się w swojej stacji poboru wody, jaką twardość lub zawartość wapnia ma woda z naszego kranu.
Dzięki tym dwóm parametrom jesteśmy w stanie obliczyć optymalną dawkę nawozów dla uprawianych warzyw w zależności od ich wymagań pokarmowych.
Głównymi minerałami stanowiącymi pokarm dla roślin, a obecnymi w wodzie z kranu są wapń i magnez. Zawartość tych minerałów jest różna w poszczególnych ujęciach wody, ale w każdym przypadku stanowią tylko ułamek potrzebny do sporządzenia pożywki w pełnym składzie. My musimy do przeciętnej ilości wapnia i magnezu proporcjonalnie dopasować pozostałe składniki tj potas, fosfor i azot. Wymusza to na nas stosowanie fertygacji jako sposobu nawożenia rozsad w perlicie. Aby maksymalnie uprościć procedurę przygotowania roztworu do fertygacji zmienimy nieco sposób postępowania.
I tak :
- przygotowujemy koncentrat MS i saletry amonowej w jednym roztworze.
Odważamy 100 g MS oraz 35 g saletry amonowej, wsypujemy oba składniki do butelki o poj. 1 l i dopełniamy do pełna wodą demineralizowaną albo deszczówką. Taki roztwór będzie zawierał: potasu jako czystego składnika -30 g; fosforu w przeliczeniu na czysty składnik- 3,9 g; azotu 9 g pochodzące z MS oraz ca 12 g pochodzące z saletry amonowej. W tej puli jest 6 g azotu azotanowego NO3 i 6 g azotu amonowego NH4. Tym samym zachowany jest warunek, że w pełnym składzie pożywki formy amonowej azotu ma być max. 14 mg w litrze
- przeliczając te ilości wagowe składników na 1 ml koncentratu, powyższym ilościom podanym w gramach, odpowiada zawartość cyfrowo taka sama ilość lecz w miligramach.
-
chcąc sporządzić roztwór do fertygacji musimy znać zawartość w naszej wodzie wapnia. Wiemy z tabeli umieszczonej na 1 stronie, że zawartość wapnia w pełnej pożywce powinna być na wysokości 170 mg/l. Jeżeli
przykładowo nasza woda zawiera 50 mg wapnia, to stanowi 50 /170 = 0,29 pełnej potrzebnej dawki wapnia. Aby określić potrzebny dodatek do tej wody naszego koncentratu, jako punkt odniesienia bierzemy zawartość potasu w pożywce o pełnym składzie, czyli 342 mg/l. Nasz roztwór do fertygacji musi więc zawierać w tym przypadku 342 x 0,29 = 99 mg/l. Wiedząc, że w koncentracie mamy 30 mg potasu w każdym mililitrze wychodzi, że naszego koncentratu musimy dodać 3,3 ml na litr roztworu do fertygacji
Powyższe wyliczenie ilości dodawanego koncentratu jest tylko przykładowe - dla zawartości Ca w wodzie = 50 mg.
Przede wszystkim perlit, przed przystąpieniem do wysiewów, musi zostać nasączony wodą demineralizowaną lub deszczówką bez jakichkolwiek dodatków.
Przygotowanie kubków do uprawy: na każdą siewkę przeznaczamy dwa kubeczki 200 ml – wewnętrzny obowiązkowo z otworami w dnie i zewnętrzny. Po przepikowaniu/przesadzeniu rozsad do większych pojemników 400 ml możemy zrezygnować z kubka zewnętrznego i zastąpić go kuwetą zbiorczą. Najważniejsze jest, aby kubki z otworami były ustawione w pojemniku zewnętrznym.
Kiedy zauważymy wschody wysianych roślin i liścienie rozłożą się, możemy przystąpić do pierwszego nawożenia. Najczęściej przy wykorzystaniu zakwaszonej wody z kranu stosujemy nawóz do pelargonii z Biedronki lub koncentrat Magicznej Siły 36 interwencyjnej do pomidorów firmy Substral i saletry amonowej.
Przy stosowaniu deszczówki lub wody z filtra Britta musimy uzupełnić nawóz o saletrę wapniowo-magnezową, ponieważ wody te są pozbawione tych pierwiastków.
Ustalamy więc twardą zasadę, że każdy przystępując do uprawy rozsad w perlicie powinien mieć przygotowane :
1. Pół litra 10 % roztworu Magicznej Siły 9-9-36. Wymaga to odważenia 50 g nawozu i uzupełnienie wodą do objętości pół litra.
2. Pół litra 10 % roztworu saletry wapniowej. Przygotowanie identycznie jak Magicznej Siły
3. Pół litra 4 % roztworu saletry amonowej. W tym przypadku trzeba odważyć 20 g saletry amonowej i uzupełnić wodą do objętości pół litra
Ilość nawozu z Biedronki lub koncentratu ustalamy na podstawie analizy wody z kranu.
Kolejną fertygację zapewniamy tuż po pikowaniu siewek do nowych kubków. W okresach pomiędzy nawożeniem stosujemy wyłącznie wodę zakwaszoną. Przez cały okres uprawy uważnie obserwujemy kondycję rozsad, a o wszelkich wątpliwościach alarmujemy w wątku o uprawie w podłożach inertnych.
A poniżej zapotrzebowanie wybranych warzyw na składniki pokarmowe.
Pomidor
Bakłażan
Papryka
180-240* N, 60-80 P, 200- 400 K, 50-70 Mg, 60-100 S, 3-5 Fe, 0,7- 2 Mn, 0,2-0,3 Zn,
0,5-0,7 B, 0,05-0,07 Cu, 0,05 Mo. Odpowiednie pH to 5,5-6, przy EC=1,7-2 mS cm-1.
*ilości składników w mg/l
Ogórek w fazie produkcji rozsady
N-NH4 — 5 *, N-NO3 — 180, P — 50, K — 190, Ca — 170, Mg — 40, poziom mikroelementów powinien być standardowy.
* składniki pożywki w mg/l