Uwaga: W zależności od stopnia komplikacji projektu ogrodu istnieją jeszcze etapy, których nie będę tu omawiać, wymienię tylko:
– kształtowanie terenu, także tworzenie skarp, murków oporowych
– układanie instalacji elektrycznych, wodnych
– budowanie elementów małej architektury
– wytyczenie dróżek, dojść, wjazdu itp.
Odcinek 6. Narzędzia
Zanim jeszcze weźmiemy się do pracy warto się zaopatrzyć w narzędzia. Bez nich niewiele zdziałamy. Do podstawowych narzędzi, które ogrodnik powinien posiadać należą:
łopata, szpadel – głównie do kopania lub usuwania nadmiernej ilości ziemi
grabie – ogólnego zastosowania o twardych końcówkach
konewka lub wąż ogrodowy – potrzebne do podlewania
małe łopatki do sadzenia, pazurki do spulchniania gleby
motyka do usuwania chwastów
sekator ręczny – do przycinania cienkich pędów i gałązek
nożyce do trawnika – ułatwią wycinanie trawy w trudnych miejscach
Gdy planujemy pokaźny trawnik może się okazać potrzebna także kosiarka spalinowa.
Do zakupu narzędzi należy podchodzić zdroworozsądkowo i zadbać o to, by mieć narzędzia podstawowe. Urządzenia takie jak: kosiarka, wertykulator, odkurzacz ogrodowy itp. można także wypożyczyć. Szczególnie to ważne wtedy, gdy niektóre czynności ogrodowe wykonujemy tylko parę razy w roku. W miarę rozwoju ogrodu być może zaopatrzymy się w więcej narzędzi.
Odcinek 7. Przygotowanie gleby
Uwzględniając nasze wcześniejsze rozpoznanie terenu, warunki glebowe, no i stworzony przez nas plan ogrodu, powinniśmy zadbać o podłoże.
Jeśli gleba nie jest w złym stanie wystarczy ją przekopać, oczyścić z chwastów. Nie zaszkodzi zastosować środki wzbogacające podłoże np. kompost. Gdy z naszych planów wynika w których częściach ogrodu planujemy nasadzenia wymagające warunków glebowych innych niż typowe (odczyn pH 6,0 do 7,0) powinniśmy przygotować w tych miejscach odpowiednie podłoże np. kwaśne. Na niektórych terenach ziemia jest z kolei zbyt kwaśna, wtedy najczęściej się ją wapnuje dodając do niej kredy lub dolomitu.
Jeśli ziemia na naszej działce jest całkowicie nieurodzajna, to można nawieźć żyznej. Wskazane jest dodanie warstwy o grubości 20 do 25 cm.
Odcinek 8. Wybór roślin
Poza wybranym stylem ogrodu, w którym użycie konkretnych gatunków roślin jest wskazane, warto brać pod uwagę:
- warunki klimatyczne – każdy gatunek ma swoje przyzwyczajenia dotyczące zakresu temperatur w których może być uprawiana. Należy sprawdzić mrozoodporność roślin.
- nasłonecznienie – należy sprawdzić wymagania roślin co do czasu ekspozycji słonecznej.
Sprawdzenie tych danych ustrzeże nas od niepotrzebnych strat i pozwoli cieszyć się nimi jak najdłużej.
Bazą ogrodu są drzewa i krzewy, żywopłoty (jeśli planujemy). Gatunki wieloletnie rosną stosunkowo długo i warto od tych nasadzeń zaczynać konstruowanie swojego wymarzonego ogrodu. Tak jak w przypadku roślin jednorocznych czy bylin możemy sobie pozwolić na poprawki, tak w przypadku drzew i krzewów należy przewidywać ich rozrost, by w przyszłości z powodu ich nadmiernej wielkości nie być zmuszonym do wycięcia. Większość opisanych gatunków zawiera informacje o wielkości drzewa/krzewu w wieku 10 lat (nie tylko wysokość, ale i rozpiętość).
Do małych ogródków można wybrać odpowiednio rośliny o wolniejszym wzroście, karłowe lub szczepione.
W doborze roślin bardzo ważny jest kolor, bo istotnie wpływa na kompozycję przestrzeni. Ogród jest dla ogrodnika niczym czyste płótno, na którym roślinami maluje kompozycje barwy i kształtu. Doświadczeni ogrodnicy polecają użycie niewielu barw jednocześnie, a także sadzenie wielokrotności jednego gatunku. To pewna podpowiedź, która ułatwi wybór roślin początkującym ogrodnikom, którym podoba się wszystko.
Jeśli nie mamy wiele czasu na zajmowanie się ogrodem, a także wielkiego doświadczenia wybierajmy rośliny łatwe w uprawie i niewymagające (czytaj: odporne).
Odcinek 9. Zakładanie trawnika
Bardzo często dominującym elementem założeń ogrodowych są trawniki. Powszechnie uważa się, że są łatwe w uprawie i niezbyt pracochłonne. Ci, którzy mają duże trawniki wiedzą, że ładny trawnik, podobny do dywanu, wymaga dużego nakładu pracy. Bardzo często trawnik jest początkowym, dominującym typem nasadzenia, który z czasem dojrzewania ogrodu ustępuje miejsca innym: rabatom, ogrodom skalnym, wnętrzom ogrodowym itp.
Trawnik można zakładać przy pomocy siewu nasion lub rozkładania darni z rolki. Co do stosowanych nasion to najczęściej używa się mieszanki rekreacyjne, które dobrze się sprawdzają także na słabszych glebach, dobrze tolerują półcień i deptanie. Na rynku istnieją specjalne mieszanki traw do różnych warunków (do cienia, na teren suchy, dla sportu), jeśli nasz teren wymaga trawnika o specjalnych cechach warto dobrze dobrać nasiona.
Zakładanie trawnika najlepiej zacząć wiosną, lub pod koniec sierpnia. W okresie upałów możemy wysiewać nasiona trawy tylko, gdy możemy zapewnić odpowiednie, regularne nawadnianie by zapewnić wystarczającą wilgotność podłoża.
Odcinek 10. Dojrzewanie ogrodu
Pierwsze pięć lat
Wymaga od nas wiele cierpliwości, bo drzewa i krzewy są jeszcze małe. Nie osłaniają przed spojrzeniami przechodniów, nie dają cienia i nie otaczają nas zielonymi ścianami o których marzyliśmy. Trudno je dostrzec, choć tworzą ramę ogrodu. W tym początkowym okresie istnienia ogrodu pomocne mogą się okazać pnącza, które szybko rosną i wspinają się po podporach, a także byliny, rośliny jednoroczne i dwuletnie, które już w pierwszym roku po posadzeniu osiągają rozmiary właściwe dla gatunku. Zamierają co prawda na zimę, ale latem łatwo wypełnią ogród masą zieleni.
Od pięciu do dziesięciu lat
Ogród podrasta, drzewa i krzewy są już na tyle duże, że prezentują swój pokrój i wszystkie cechy charakterystyczne, które zadecydowały o tym, że posadziliśmy je w naszym ogrodzie. Pod koniec tego okresu tworzą wysokie grupy bujnej zieleni i zaczynają dominować w przestrzeni nad roślinnością wypełniającą. Stanowią także tło dla kontrastowych barw kwitnących kwiatów, osłaniają je przed niekorzystnymi warunkami (zimnymi wiatrami, czy nadmiernym nasłonecznieniem). Żywopłoty są dojrzalsze, gęstsze, osiągnęły zamierzony kształt.