Jak wybierać aparat
Ten temat napisałem dla osób które chciałyby robić zdjęcia akwarium ale jeszcze nie mają "cyfrówki" albo mają, lecz zamierzają ją zmienić. Oczywiście - większość tych rad ma zastosowanie również dla tych osób które fotografują ogród i wszystko inne.
Jak wybrać aparat by służył długo i dał dobre zdjęcia z akwarium.
Przy wyborze aparatu kieruj się przede wszystkim:
Jakością obiektywu - ogniskowa i J A S N O Ś Ć ! Tu wybór jest trudny - obiektyw 3-krotny czy 10-krotny. Łatwiej jest skonstruować dobry 3-4krotny zoom niż 10-krotny. Zatem, jeśli cena jest podobna - znaczy to, że ten 10-krotny Was raczej nie zadowoli. Poza tym - jak często będziecie korzystać z długiego teleobiektywu? Mogę zaręczyć że raptem kilka razy - tym bardziej że jakość tych zdjęć może pozostawiać wiele do życzenia. Jasność - 1:2,8 - gdyby taka wartość była dla całego zakresu obiektywu - byłby to naprawdę dobry nabytek.
Posiadaną funkcją Manual "M"
Możliwością ustawienia długich i krótkich czasów - zwłaszcza długich - czasem potrzeba 30 sekund naświetlania - czas "B" lub "T".
Możliwością ustawienia ISO ("czułości filnu") i jego zakresem - im szerszy zakres - tym większe prawdopodobieństwo że przy niższych czułościach będzie mniej "szumów" matrycy. Jednocześnie te właściwości będą tym lepsze, im większa "fizycznie" będzie matryca. Po czym to poznać? - jeżeli macie w ręku 2 aparaty których obiektywy to odpowiedniki 35-105 mm, to aparat w którym na obiektywie będzie napis 17 - 51mm będzie miał większą fizycznie matrycę(DX, APS-C), niż taki gdzie będzie napis 4,7-15,1mm ! I to kilkukrotnie! Jeżeli macie do wyboru matrycę CCD i CMOS - bierzcie CMOS!!!
+/- - kompensacji naświetlenia - daje możliwość zmiany automatycznych ustawień by skorygować automat gdy robi za ciemne lub za jasne zdjęcia.
Czytelnością wizjera/wyświetlacza - jeśli to nie lustrzanka, to dobrze by miał również wizjer optyczny, choćby do zdjęć "po ciemku", czy do zdjęć akwarium ze statywu - wyłączasz wyświetlacz i możesz cierpliwie czekać na odpowiedni moment by nacisnąć spust. Przy włączonym - może Cię spotkać niespodzianka - samoczynne wyłączenie się aparatu.
własny balans bieli - możliwość zaprogramowania własnego ustawienia balansu bieli - czyli oddania kolorów - przydatne w akwarium , bo można go raz zaprogramować tylko dla tego obiektu np. przy oświetleniu tylko "Fluorami" lub HQI. Albo przy morskim akwarium.
Przydatny dodatek - "gorąca stopka"- saneczki do mocowania dodatkowej lampy błyskowej lub gniazdo synchronizacji - to już dla bardziej zaawansowanych - można wsunąć dodatkową zewnętrzną lampę błyskową , która umożliwi wykonanie lepszych zdjęć tam gdzie światła brakuje - lampki wbudowane mają bardzo ograniczony zasięg.
Do codziennego użytku (oprócz lustrznek) używam Fuji Fine Pix 4-letniego z 4Mpix matrycą. Dlaczego Fuji? - bo ma możliwość kontrolowania każdej funkcji ręcznie, włącznie z ostrością! Czyli również tryb "M", a dodatkowo "P"; "A"; "S". Oprócz Auto i tych "obrazkowych". Nie muszę dodawać że najlepszą alternatywą jest lustrzanka z matrycą o fizycznym rozmiarze "małego obrazka" czyli 24x36mm i bateria stałoogniskowych obiektywów, ale nie wiem czy takie rozwiązanie jest komuś dostępne finansowo i potrzebne.
Lustrzanka - zasadniczo wskazówki się pokrywają, lecz ponieważ są inne rozwiązania konstrukcyjne , dochodzi parę elementów. Omówię tutaj aparaty segmentu APS-C/DX - jako najczęściej przez amatorów używanego.
1.Wizjer - to z reguły pryzmat pentagonalny , lub takiż układ luster ( w tańszych modelach). Lepszym i droższym rozwiązaniem jest pryzmat - daje lepszy i większy obraz matówki , dzięki czemu np.łatwiej jest ustawić ręcznie ostrość przy makrofotografii. Dla osób z wadą wzroku będzie również ważne by wizjer miał regulację korekcji +/-. Większość modeli to ma ale warto sprawdzić.
2. Mocowanie obiektywu. Jeśli ktoś nie zamierza korzystać z innych obiektywów poza "Kitowym" - to nie ma znaczenia, lecz gdy zamierzamy korzystać ze starej optyki czy pierścieni pośrednich - to sytuacja radykalnie się zmienia.
A) Canon - tutaj ze starej optyki FD/FL skorzystamy tylko za pośrednictwem specjalnego pierścienia z zamontowanym ukladem optycznym - co niestety pogarsza jej jakość i stawia takie zabawy pod znakiem zapytania. Powodem jest zmiana systemu mocowania przy wprowadzaniu serii EOS. Także mocowanie optyki systemu M-42/1 - nie jest wygodne.
B ) Nikon - jest nieco lepiej - ten sam system mocowania od czasów analogowych - pozwala na stosowanie wielu starych obiektywów , choć w najnowszych konstrukcjach - nie wszystkie modele posiadają "śrubokręt" do napędu AF - co może skutkować koniecznością manualnego ustawiania ostrości w obiektywach bez własnego napędu AF.
C) Pentax - stosowany od początku bagnet K - pozwala na zamontowanie każdego obiektywu wyprodukowanego przez tę firmę z bagnetem (wcześniej w latach 60-tych był to gwint M-42/1) , a także tych z gwintem M-42/1 - lecz za pośrednictwem pierścienia redukcyjnego. We wszystkich przypadkach działa "potwierdzenie ostrości" przy ustawianiu manualnym, oraz AF jeśli taki jest obiektyw (poza jednym modelem z lat 80-tych - pierwszego AF wyprodukowanego z Pentax ME-F). Dodatkowo działa samoczynne przymykanie do przysłony roboczej (nawet przy manualnych obiektywach Pentaxa z gwintem!), oraz wyświetlanie i sterowanie wartością przysłony z korpusu - gdy obiektyw posiada styki (seria A i późniejsze).
D) Sony (Konica\Minolta) - w tańszych modelach stosowanie starszej "Minoltowskiej" optyki czy przez adapter M-42 - jest znacznie utrudnione, choć możliwe.
Obiektywy w które wyposażone są aparaty w komplecie tzw."kit" - najtańsze opcje w Canonie, Nikonie i Sony - niestety nie polecam - są kiepskiej jakości np. w Nikonie lepiej trochę dopłacić za model z literkami VR podobnie u pozostałych producentów.
Inaczej jest w Pentax - tutaj nawet najtańszy obiektyw nie ustępuje jakością tym lepszym z C i N. A przymknięty do optymalnej przysłony - co budzi powszechne zdziwienie - dorównuje nawet stałoogniskowym.
3.Matryce - teraz już we wszystkich lustrzankach obecne są CMOS więc powinny być takie same efekty, coż , kiedy nie są.
Canon - posiada nieco mniejszą matrycę od konkurentów (piszemy o APS-C) - stąd przelicznik stosowany wynosi 1,6 podczas gdy Nikon, Pentax, Sony - mają 1,5. Co to daje praktycznie? Obiektyw 18-55 w canonie ma nieco mniejszy kąt widzenia niż taki sam u konkurencji. Często stosowane obiektywy firm niezależnych (Zeiss, Sigma, Tamron, Tokina...)będą dawały szerszy kąt widzenia konkurencji a węższy Canonowi. Także upakowanie pikseli jakie stosuje Canon w matrycach , powoduje że na wysokich czułościach odrobinę lepiej jest u Pentaxa czy Nikona pod względem jakości obrazu - mniejsze upakowanie na nieco większej matrycy powoduje że Pentax K-r ma szumy sporo niższe, a nawet na dość mocno upakowanej 16,1 Mpix matrycy K-5 niż 18 Mpix w 60D. Stąd wyższe czułości użytkowe w Pentax-ie.
4.Obiektywy - Jasność obiektywu - im jaśniejszy tym lepiej - jaśniejszy obiektyw pozwala na łatwiejsze i precyzyjniejsze ustawienie ostrości, choć bez przesady. Warto czasem sięgnąć do testów by sprawdzić czy przypadkiem nie przepłacimy (a różnice w cenie potrafią wynosić kilka tysięcy złotych!) za niewielką różnicę w jakości.
Poza tym różne konstrukcje mogą się różnie zachowywać zależnie od zastosowanej przysłony.
Taką ciekawostką są 2 obiektywy : Nikkor 1,8/35mm (1,8 - to światło - jasność obiektywu - największy otwór przysłony) i DA SMC Pentax 2,4/35mm - jaśniejszy obiektyw Nikona dobry obraz daje od przysłony 2,8 podczas gdy nieco ciemniejszy Pentax tę samą jakość obrazu da już przy f=2,4. To który jest jaśniejszy?
Użytecznie Pentax, ale można też powiedzieć że Nikkor dając jaśniejszy obraz na matówce pozwala na lepsze obserwowanie obrazu/kadrowanie w trudnych warunkach - i trudno się z tym nie zgodzić. Dodam że obydwa obiektywy są w podobnej cenie ok. 750 zł - zatem stosunkowo niedrogie. W tym formacie matrycy - to obiektywy standardowe.
Na tym może zakończę jeśli coś pominąłem - pytajcie .
Powodzenia