• Strona:
  • 1

TEMAT: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK

URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 13 Mar 2012 08:33 #9940

Zainspirowany pytaniem Romy o urządzenie akwarium postanowiłem zamieścić tu poradnik na ten temat.

Witajcie,
ponieważ sporo osób urządzających swoje akwaria pyta:
co włożyć do akwarium,
jakie dać tło i jak je przykleić,
czy dać korzeń i czemu farbuje,
czemu woda jest mętna,
jakie dać podłoże a jakiego nie,
jaki dać filtr i oświetlenie,
a także o wiele innych rzeczy związanych z początkiem funkcjonowania zbiornika - toteż postanowiłem utworzyć temat w którym powinny się znaleźć się odpowiedzi na te i inne pytania.
Ale od początku:
Wybieramy akwarium - jaki litraż?
:) 1.Na dobrą sprawę jest to kwestia ilości miejsca , ale skoro zmieści się 40 litrowy kotnik , to i 100 litrów sie też "wciśnie". Tak na dobrą sprawę mniejsze akwaria niż 100 litrowe powinno sie pod nazwą kotników lub krewetkariów sprzedawać, ponieważ większość ryb wymaga większego zbiornika i w małym trudno jest zapewnić ekologiczne funkcjonowanie. Łatwo "przerybić" - czyli dać za dużą liczbę ryb w stosunku do litrażu ( przyjmuje się że w akwarium z dobrym wyposażeniem ma przypadać 1 litr wody na 1 cm wielkości dorosłej ryby - bo przecież chcemy by ryby nam dorosły). Trudno dać właściwą liczbę roślin ze względu na małą ilość miejsca, i najczęściej trudno zapewnić właściwe oświetlenie. O dobrej filtracji nie wspomnę. To wszystko jest konieczne by zapewnić równowagę biologiczną i czystą wodę - wszak jest ona dla ryb tym czym dla nas powietrze. Jednym słowem - im mniejsze akwarium - tym więcej pracy i problemów.
:) 2. Drugim kryterium przy wyborze to jakie ryby chcemy mieć, bo dość często wymagają akwarium minimum metrowej długości - żeby miały dość miejsca do pływania, albo np. co najmniej 50 cm wysokości słupa wody czyli min. 60 cm wysokości - jak skalary - ze względu na silnie spłaszczone ale wysokie ciało. Ich rozpiętość płetw może sięgać nawet 35 cm! A lubią zacienione miejsca przez wysokie rośliny i rośliny pływające. W dobrze oświetlonym akwarium. Dlatego dla tych pięknych ryb akwarium powinno mieć wymiary min. 100(dł.)x55(wys.)x50(szer.) czyli ok.300 litrów!!!
Mieczyki też rosną dość spore , stąd powinny mieć co najmniej 100-litrowe akwarium.
Zanim przejdę dalej - Pamiętajcie - na tym etapie - czyli jak macie już "szkiełko" czyli akwarium - PRZYKLEJAMY TŁO! Później może być z tym problem. Niżej - opis jak to najlepiej zrobić.

NAJPIERW PRZYKLEJAMY TŁO
Dlaczego? Bo mamy dostęp do pustego akwarium i możemy go tak ustawić do tej czynności, jak jest nam najwygodniej. Gdy akwarium będzie na miejscu - z wodą - trudno je będzie ruszyć , a tło kleimy do tylnej szyby! W ten sposób również zapewnimy odpowiednią ilość miejsca by wsadzić za akwarium rękę z czyścikiem ( albo pędzel przy odświeżaniu ścian w pokoju).
O tym że najlepiej jest mieć tło jednolite o w miarę neutralnym , lub naturalnym kolorze - pisałem wcześniej. Ktoś powie - ja wolę strukturalne w skrzynce za akwarium , a inny - a ja strukturalne wypalane ze styropianu i pomalowane... Jeszcze inni wolą tło strukturalne wewnętrzne , też dobrze , wszakże takie jest najpiękniejsze i daje poczucie głębi w akwarium... Niestety każde rozwiązanie ma zalety ale i wady! Tylne tła przy spojrzeniu z boku znikają. Czasem wręcz wymagają dodatkowego oświetlenia i przede wszystkim dodatkowej przestrzeni za akwarium. Trudniej się też czyści tylną szybę. Wewnętrzne - to nie lada gratka, lecz poza tym że kosztowne - zachodzi glonami, wpływają za nie ryby, gromadzi się brud - więc wymagają odpowiednio wcześniejszego precyzyjnego montażu z użyciem silikonu akwarystycznego jako kleju i uszczelniacza i zabiegów czyszczących.
Tło naklejane na tylną szybę z folii samoprzylepnej - to szybkie , estetyczne i trwałe rozwiązanie.
Gdzie kupić? Folie samoprzylepne mają w każdym punkcie usług reklamowych, gdzie służą do wycinania liter i znaków graficznych , nalepianych na samochody, szyldy, tablice reklamowe, neony czy wystawy. Można też zanieść akwarium do oklejenia - i zamówić oklejenie jednej szyby. Jak nie mają pożądanego przez Was koloru, zapytajcie o adres sklepu który ten punkt zaopatruje. W każdym większym mieście jest takich kilka. Trzeba kupić arkusz o szerokości większej niż akwarium o kilka cm, podobnie z długością. Może się zdarzyć że będą dostępne tylko całe arkusze , cóż na szczęście to tani materiał. W odróżnieniu od gorszego i dużo droższego sprzedawanego jako tapety samoprzylepne w marketach.

Jak oklejamy?
Po pierwsze - dobrze myjemy i odtłuszczamy szybę na której ma być tło ( czyli tylną).
Ja to robię płynem do mycia szyb z amoniakiem. ( jeżeli robimy to już na zalanym zbiorniku - zachowajmy ostrożność - kropla płynu może uśmiercić wszystkie ryby!) lepiej zasłonić górę akwarium, aby pył z rozpylacza nie wpadł do akwarium .
Przygotowujemy: płachtę nieprzemakalną lub warstwę gazet, płyn do mycia szyb, lub roztwór płynu do mycia naczyń - najlepiej również w spryskiwaczu, kawałek równego miękkiego plastiku o zaokrąglonych gładkich krawędziach , lub twardszej prostej gumy ( będzie służyć jako narzędzie do usuwania nadmiaru płynu i bąbelków powietrza spomiędzy folii i szyby), gąbka, igła, ostry nożyk do tapet, jakieś 4obciążniki- do obciążenia naroży folii przed zwijaniem. Obok akwarium rozkładamy folię papierem zabezpieczającym do góry, następnie go ściągamy, zabezpieczając narożniki przed zwijaniem się - ciężarkami. Spryskujemy folię po stronie kleju sporą ilością płynu , tak by ściekał po niej , tak samo szybę, i przykładamy folię do szyby - nadmiar płynu pozwoli na dobre dopasowanie folii na szybie - zapobiegając natychmiastowemu "złapaniu " przez klej. układamy folię tak , by było jak najmniej bąbelków - płyn powinien pozwolić na nawet kilka przymiarek. gdy folia jest już jak chcemy zaczynamy wyciskanie nadmiaru płynu od środka - ku brzegom najpierw gąbką, a następnie gumowym/plastikowym "raklem". Wyjątkowo oporne bąble przekłuwamy igłą i delikatnie dociskamy gąbką. po tej operacji zostanie nam przyklejona folia i jej nadmiar na brzegach akwarium. Zaczekamy aż folia i szyba wyschnie ( kilka godzin , albo do dnia następnego) - gdy brzegi nie chcą się odkleić przy ciągnięciu z ów nadmiar - znaczy że możemy użyć ostrego nożyka do jego usunięcia. Prowadząc nóż wzdłuż krawędzi szyby - obcinamy co zbędne, uważając przy tym na ewentualne kable, przewody i osprzęt - by go nie zniszczyć. Dlatego warto tę czynność wykonać przed zalaniem zbiornika. 8)

Wnętrze akwarium - co wkładamy...

:) Podłoże - niezbędne by: sadzić w nim rośliny, układać na nim kamienie, groty, korzenie, łupiny kokosa, żerowały w/na nim ryby "denne". Jest ono również siedliskiem bakterii i mikroorganizmów rozkładających resztki pokarmów i produkty przemiany materii. Jest również źródłem substancji odżywczych dla roślin.
Może to być zwykły żwirek lub piasek, ale w takim przypadku lepiej na spód dać podłoże nawozowe i przykryć siatką, a na to wysypać żwirek lub piasek. Siatka po to by ryby kopiące nie wykopywały podłoża i rośliny miały lepsze zaczepienie dla korzeni. Żwir i piasek należy wcześniej wyprażyć w piekarniku i dobrze wypłukać. Trzeba też wcześniej sprawdzić czy nie zawiera wapnia - najlepiej octem - jak się nie pieni to jest w porządku. Inaczej - nadaje się tylko do pielęgnic z jezior:Tanganiki/Malawi/Wiktorii.
Są też specjalnie przygotowane podłoża w formie granulatów - REWELACJA! Nie dość że zawierają wszystko co potrzeba roślinom, to jeszcze utrzymują właściwe pH (zakwaszają) i są dostępne w różnych odcieniach brązu (od sepii po niemal czarny). Największy wybór Daje firma ADA ale są również innych firm jak np. polska Aqua-Art ( AquaSubstrate II+). Mogę z czystym sumieniem obie polecić - używałem i używam obydwu. Mają tę zaletę że długo trzymają parametry (kilka lat, dla porównania - podłoża podżwirowe należy wymieniać co rok, noo ewentualnie ...dwa). Jaka różnica?
1. Trwałość - jak napisałem wyżej
2. Wygoda - przy wymianie "podżwirowego" trzeba praktycznie urządzać zbiornik od nowa. Przy "granulacie" - można część ściągnąć wężykiem do odmulania i nasypać nowego, albo tylko dosypać nową warstwę.

Przy planowaniu i zakładaniu zbiornika warto pomyśleć o zaplanowaniu również "nierówności terenu" zachowując jednakże lekki spadek w kierunku przedniej szyby. Można do tego celu wykorzystać np. "podstawkę" z odpowiednio dociętej szyby z naniesioną kratką - bieżnikiem z silikonu akwarystycznego - dla lepszej przyczepności podloża - na stromiźnie - mogłoby się zsuwać ( może nawet wierzch na "sucho" okleić podłożem - tylko po wyschnięciu przed włożeniem do akwarium dobrze wypłukać i wymoczyć ze 2 doby w wodzie). Warto również wcześniej pomyśleć o sklejeniu grot skalnych z dobrze wyparzonych wrzątkiem kamieni , nawet dobrze by było je wcześniej "upiec" czyli wyprażyć w piekarniku i sprawdzić na obecność wapnia - jak żwir.
Gotowych podłoży się nie płucze ani nie praży.

Korzenie - można kupić gotowe w akwarystycznym sklepie, albo samemu spreparować. Z naszego drzewostanu nadają sie tylko dębowe i bukowe. Inne będą gniły. Należy je dobrze oczyścić z "miękkich" części - nawet te z zoologa! I wygotować w dużym baniaku z dodatkiem dużej ilości soli (Kg/10litrów). Przyłożyć kamieniem by nie wypływał i nie wyciągać póki próbuje wypłynąć. Jeśli chcemy wcześniej go umieścić w akwarium to kamień należy dobrze umocować (klej silikonowy+żyłka nylonowa - miejsce klejenia musi być suche - można miejscowo wysuszyć suszarką), by nie spadł na szybę - może spadając rozbić akwarium i narobić szkód. :!: Pozbawiony obciążenia korzeń też może wyskoczyć i stłuc świetlówki lub uszkodzić pokrywę. Zdarza się że korzeń barwi wodę, lub czyni ją mętną. To najczęściej wina niewłaściwego spreparowania - nie zostały usunięte miękkie (gnijące) części korzenia. Albo jest z drewna nie nadającego się do akwarystyki tylko zabejcowanego. Podróbki też sie zdarzają. W większości przypadków posiadając granulat za podłoże - takich oznak nawet nie zauważycie, bo podłoże je wyeliminuje. Poza kolorkiem który w pewnych rodzajach drewna jest naturalny. I to barwienie z czasem mija. Wielu akwarystów wręcz celowo dodaje liście migdałowca, dębu, szyszki olchowe lub/i torf by ten kolorek w akwarium utrzymać i jednocześnie zakwasić wodę a także dostarczyć jej garbników . Dodanie torfu powoduje również zmiękczenie wody i dostarczenie roślinom substancji hummusowych. Te czynności mają szczególne znaczenie gdy zamierzamy hodować ryby tzw."czarnych wód".

De gustibus non est disputandum...- czyli o gustach się nie dyskutuje - czego się nie robi, bo jest w złym guście, albo jest kolejnym mitem.
:( Trzymanie złotej rybki w kuli - jak i trzymanie jakichkolwiek ryb w takim naczyniu jest NIEWYBACZALNE!
Bo:
1. Ryby Ci nic nie zawiniły by musiały pływać w kółko jak w jakimś więzieniu - zdrowe to nie jest
2. Kula zniekształca i nie widać dobrze ryb i roślin.
3. Najczęściej jest za mała dla ryb (zwłaszcza "złotej rybki" - karaś złoty to rybka do stawu, niezależnie od odmiany -welon/teleskop/itp...)
4. Za to szklana kula jest świetnym flakonem! Dla ryb nadaje się ale do takich w śmietanie - jako salaterka. :P

:) Jeśli jesteś akwarystą to nie musisz niczego udawać przed sobą i innymi - nie udawaj że masz więcej roślin niż jest "podpierając" się fototapetą - chcesz oglądać fototapetę czy swoje rybki? Neutralne jednolite tło wyeksponuje mieszkańców Twojego zbiornika. Kolor dobierz do charakteru zbiornika. Najlepiej kolor występujący naturalnie w biotopie, dobrze wyglądają odcienie niebieskiego od bieli/błękitu po granat/czerń. Naturalnymi kolorami są też beże, brązy i zielenie. Ważne by kolor tła nie był zbyt jaskrawy - bo wówczas oglądający pierwsze zobaczy tło, zamiast ryb. Ma ono być tłem, uzupełnieniem kompozycji niemal "niewidzialnym". Idealne tło to takie na które nie zwrócimy uwagi. Bo cała zajęta będzie rybami i roślinami. Jak ktoś powie - ładne tło masz - to znaczy że nic innego nie widział i trzeba się zastanowić nad jego zmianą. I nad całym akwarium...
:) Zamki, ceramika, kucyki Pony, wraki, skrzynie ze "skarbami", wiatraki, kolorowe lampki, dyskoteka, i tym podobne gadżety ułóż ładnie na półce obok akwarium - tam nie zaszkodzą przynajmniej rybom - nie są naturalnymi elementami środowiska, i mogą wydzielać jakieś szkodliwe substancje. Mogą się komuś podobać, ale w akwarium staramy się odtworzyć środowisko naturalne dla naszych podopiecznych.

Co robić by woda była miękka i kwaśna?

Przede wszystkim po co?
Bo ryby się w niej dobrze czują zwłaszcza te popularne z czarnych wód jak neony czy skalary lub pielęgniczki.
Bo łatwiej ustabilizować zbiornik.
Bo występuje mniej glonów.
Bo np. rzadziej zdarzają się problemy z korzeniami.
Nie bez powodu natura obdarzyła nas wydzielaniem "kwasów" na skórze.

Co można robić by woda stała się miększa i kwaśniejsza? Najczęściej potrzeba kombinacji dwóch lub więcej sposobów.
1. Dodawać torf do filtra lub podłoża, można dodatkowo stosować garbniki: ubiegłoroczne szyszki olchy czarnej, kora dębowa, korzenie paproci,zielone łupiny orzecha,liście dębu, liście ketapangu.
2. Mieć w zbiorniku kilka czarnych "kamieni" lignitowych.
3. Utrzymywać sporą obsadę roślinną
4. Do podmian stosować wodę z RO, DESTYLOWANĄ lub ODSTANĄ PRZEGOTOWANĄ. Takie wody lepiej reagują na obecność torfu czy lignitu.
Oczywiście - takie wody należy potraktować odpowiednią dawką nawozów i mikroelementów.

Kombinacja tych kilku czynników - niemal zawsze daje pozytywny efekt.

Odradzam stosowanie chemicznych zabiegów - typu wlewanie kwasu ortofosforowego czy innych związków chem. To działanie doraźne, po którym szybko powraca stan poprzedni...

Dojrzewanie zbiornika - Zarybiamy

Skoro poznaliśmy już większość zagadnień , trochę pobieżnie ale już się nieco w temacie poruszamy, założyliśmy zbiornik, pieczołowicie ułożyliśmy dno, wsadzili rośliny i zalali wodą, podłączyli filtr i ew. grzałkę, minęło 14 dni i pojawiło się zmętnienie wody i taka biaława błonka na powierzchni. To błona białkowa - nie należy się tym przejmować - można ją zdjąć i nieco zaostrzyć prąd wody który zapobiegnie jej tworzeniu się. To wraz ze zmętnieniem wody - normalna oznaka dojrzewania akwarium - znak że namnożyły się bakterie - dwa dni po takim zjawisku można zrobić pierwszą 20% podmianę wody - przy okazji ściągając większość mętów. I pomyśleć wreszcie o wpuszczeniu ryb. Jak sądzę dwa tygodnie z okładem - to dość czasu by przemyśleć obsadę - skoro daliśmy rośliny to zapewne rybki mamy upatrzone. Warto mieć dodatkowe akwarium/kotnik (20-40 litrów) które będzie służyło jako kwarantanna ( minimum 2 tygodnie !) dla nowych ryb - po to by nie wpuścić do ogólnego zbiornika chorej ryby która może zarazić resztę! Jest to również zbiornik w którym możemy izolować i leczyć chore rybki, albo je rozmnażać (kotnik) - zdrowe rzecz jasna. Taki zbiornik urządzamy podobnie - może nie mieć podłoża, albo tylko takie minimum i trochę roślin, ale filtr musi być.
No dobrze - wróćmy do ryb - pamiętajmy o tym by :
:) dobierać gatunki takie które za kilka tygodni się nie zjedzą. Jeżeli damy dorosłe skalary i młode neony - to na pewno neonki szybko poznikają - bo duzy skalar potraktuje je jak pokarm. Ale gdy sam od "malucha" sie z nimi wychowa to ich raczej nie ruszy.
:) zależy Ci na roślinach - to nie kupuj ryb kopiących w dnie - bo wykopią rośliny (sumy, pielęgnica zebra, sporo innych pielęgnicowatych)
:) sporo gatunków ryb żywi się roślinami i pierzaste nie mają przy nich szans - np. pielęgnica severum. Ale np. anubiasy, niektóre kryptokoryny i żabienice są dość odporne.
:) warto pomyśleć o akwarium biotopowym - czyli takim w którym ryby i rośliny pochodzą z tego samego regionu ( przynajmniej w przybliżeniu np. amazonii , ideałem by były z tej samej rzeki :wink: ).
:) w niektórych przypadkach aż prosi się o akwarium jednogatunkowe np. przy pielęgnicach lub rybach ławicowych.
Gdy mamy drobną lub delikatną roślinność np. hemiantus, glossostigma - unikajmy dużych ryb nawet takich jak zbrojnik niebieski ( do 15cm!) - lepsze będą otoski (4-5 cm). Duża ryba nawet tylko swoim ciężarem połamie delikatne rośliny lub je wykopie. Nawet nieduży roślinożerca jak brzanka sumatrzańska lub mszysta będzie wyrywać małe roślinki z podłoża. Mnie wyskubują "glosię".


Co robić by ryby i rośliny utrzymywać w dobrej kondycji.

Jeżeli przeczytaliście wspomniany temat, to wiecie jak kupować i jak nie kupować ryb, by mieć prawidłowe potomstwo swoich milusińskich.
Teraz kilka rad co robić by ryby i rośliny utrzymywać w dobrej kondycji.
Jak najmniej ingerować - ryby muszą same o siebie zadbać, ustalić hierarchię , wyeliminować chore i słabe osobniki. Oczywiście jeśli rybka jest chora - lepiej ją leczyć i profilaktycznie "zdezynfekować" akwarium najlepiej solą kamienną niejodowaną. To bardzo dobry środek - działa na większość drobnoustrojów i nie szkodzi rybom ani roślinom. Profilaktycznie dajemy łyżkę stołową na 20 litrów wody, a leczniczo na każde 10 litrów. Jeśli nie pomoże - to w większości przypadków inne kuracje też nie pomogą. Dlatego unikam innych środków akwarystycznych. Stosuję jeszcze rivanol i nadmanganian potasu do ew. przemywania zranień ryb. Inne leki wlewane do akwarium przez niedoświadczonych akwarystów tylko dodatkowo osłabiają ryby .
Karmienie ryb - pokarm powinniśmy podawać zróżnicowany - nie tylko płatki (trzeba naprawdę dawać malutkie porcje), ale również mrożonki, granulaty, suszone larwy ochotki, komara itp. a zwłaszcza suszone rozwielitki, krewetki - ich pancerzyki działają na układ trawienny ryb podobnie jak błonnik na nasz - czyli wspomaga trawienie i zachowuje w dobrej kondycji. Pokarm powinien być dopasowany wielkością do wielkości pyszczków ryb, więc małym rybkom rozwielitkę i krewetki rozcieramy/kruszymy. Jeśli mamy również duże rybki - to możemy tego nie robić - w torebce jest pokarm różnej grubości, poza tym większe rozdrobnią pokarm mniejszym. Sypać należy małe ilości, tak by ryby zjadły zanim opadnie na dno. Jeśli opadnie a nie ma ryb dennych - trzeba resztki usunąć np. wężykiem lub odmulaczem. Inaczej będą gnić psując wodę. Cennym uzupełnieniem diety jest spirulina w tabletkach. Przyklejasz pół tabletki do szyby - wszyscy sobie pojedzą, a pokarm nie opadnie na dno. Dobrze jest podawać pokarm żywy, ale z pewnego wypróbowanego źródła. I dobrze wypłukać a nawet odkazić przed podaniem rybom ( łatwo z żywym pokarmem wprowadzić pasożyty lub bakterie chorobotwórcze, poza tym może pochodzić z zanieczyszczonego chemicznie zbiornika). Można też samemu urozmaicać dietę - drobno siekaną chudą wołowinę, suszone żółtko kurze roztarte z rozwielitką (bardzo małe ilości - jest BARDZO ENERGETYCZNE!), sparzone liście sałaty, czy sparzony/mrożony drobno posiekany szpinak.
- Jeśli wyjeżdżasz na wakacje - nie powierzaj nikomu karmienia - tak ginie większość ryb. Ryby przekarmione żyją bardzo krótko. A że są "maszynkami do jedzenia" - w naturze większość czasu poświęcają na jego zdobycie - to nie znają umiaru. Celują w tym zbrojniki - potrafią jeść aż padną!!! Dlatego ważne jest by usuwać wszelką padlinę ze zbiornika - nasze "glonki" uwielbiają mięso!!! I łatwo się przy tym przejadają. Kilka egzemplarzy mi w ten sposób padło ( otoski, zbrojniki niebieskie, gibbicepsy i plecostomusy). Zawsze przyczyna była ta sama - przejedzenie. Dlatego karmię ryby co drugi dzień. Jeżeli w akwarium są rośliny, to kilka tygodni spokojnie dadzą sobie radę. Byleby oświetlenie było podłączone do wyłącznika czasowego (timera), a filtr oczyszczony i włączony.
Co wlewamy do wody?
Dla ryb - witaminy i mikroelementy , dla roślin nawozy (najlepiej bez azotu i fosforu - dostają go od ryb) , żelazo, mikroelementy. Wszystko wg. receptury na opakowaniu albo mniej. Jak "przedobrzysz" - zaczną się kłopoty. Jeszcze więcej w wątku " Co dodawać do wody..."
Dlaczego trzeba dodawać? Bo w wodzie "kranowej" wiele substancji nie występuje lub jest ich za mało, poza tym zużywane są przez ryby i rośliny ( przecież rosną, rozmnażają się).
Podmiany wody.
Nigdy nie wymieniamy całej wody!!!
Podmieniamy najwyżej 50%! I to tylko w skrajnych sytuacjach! Najlepiej jest podmieniać co tydzień 10% wody.
Żeby wiedzieć jak jest sytuacja w akwarium , czy ryby nagle nie zaczną chorować - potrzebne są TESTY DO WODY.
Są dwa rodzaje : miareczkowane i paskowe. Paskowe są bardzo praktyczne - wkładasz i masz wskazanie jakie są przybliżone parametry w akwarium. Dokładniejsze , ale droższe i bardziej pracochłonne są testy w których używa sie miareczkowania jako metody pomiarowej - są dużo dokładniejsze ( ja używam Zooleku - Aquatest NO3 - jest dokładny i ma najlepszą skalę 0-5-10-20-40-80-130 mg/l , a poziom azotanów jest moim zdaniem kluczowy dla kondycji całego zbiornika) . Do "pomiaru" pH używam papierka wskaźnikowego. Do pomiaru twardości też używam zooleku.
Zapytacie , a po co nam ta wiedza?
Warto wiedzieć jaką wodę mamy w kranie - czyli co wlejemy do akwarium. Takie informacje znajdziecie na stronie lokalnych wodociągów. Ale woda w akwarium ulega zmianom. A czasem musimy ją trochę poprawić. Jak napisałem wcześniej - woda to środowisko w którym ryby MUSZĄ ŻYĆ - zatem powinna odpowiadać ich wymaganiom. Zwłaszcza jak maja się rozmnażać. Twarda i zasadowa woda dla np. neonów lub innych ryb "czarnych wód" ( nazwa pochodzi od ciemnego zabarwienia silnie zgarbowanych wód torfowych ) to taka sama "przyjemność" jak wychowywanie się pod kominami jakiejś huty w latach 70-tych - pełno pyłu , sadzy , smrodu , a wolelibyście las i jezioro. Tak samo te ryby, mimo ze będą żyć w niemal każdej wodzie, to będą lepiej się czuć w kwaśnej i miękkiej wodzie.
Po to jest test pH (odczyn wody - kwasowość/neutralny-7/zasadowość-powyżej 7), test twardości wody najczęściej w niemieckich stopniach twardości { Stopnie Niemieckie [ºN] - inne oznaczenia to [dGH] lub [dKH] lub [ºdH] } (dyskusja o testach - warto przejrzeć - dowiecie się np. jakie ilości NO3 szkodzą a jakie pomagają).

Piszcie , pytajcie - przy tak obszernym temacie pewnie nie napisałem wszystkiego , mogłem o czymś zapomnieć - uzupełniajcie.
Za tę wiadomość podziękował(a): Roma, mic44


Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 13 Mar 2012 09:34 #9965

Roma napisał:
Mam zamiar mojemu Skrzatowi na urodziny sprezentować akwarium z rybkami.Ma to być niespodzianka a ja w tym temacie jestem całkowicie zielona.Mąż w latach swojej młodości posiadał akwaria.
Akwarium będzie, 112 litrów z pokrywą (2 odkrywane otwory) i świetlówkami 2x18 W
- napowietrzacz Sera Air 110
- filtr zewnętrzny Fluval z materiałami filtracyjnymi 204
- plastikowa podstawa
- filtr wewnętrzny gąbkowy -
- tapeta akwariowa (tło) na tył
- kamień do napowietrzacza
Co jeszcze potrzebuję aby wpuścić rybki.
Bardzo proszę również o podpowiedź jakie rybki powinnam kupić i ile ich mogę wpuścić do tego akwarium.

Jak wynika z poprzedniego postu - obsadę trzeba dobrać patrząc na wielkość ryb dorosłych trzymając się zasady że minimum to 1 litr wody na każdy cm długości ciała dorosłej ryby. Jeśli ryba jest okrągła i pękata , to nawet 5 litrów nie będzie przesadą - np welony (pomijając że to głównie ryby do oczek wodnych) - rosną do rozmiaru 20cm a nawet więcej - powinny mieć akwarium 500 litrów dla 5 sztuk ryb - gdyż ich przemiana materii jest bardzo duża ( są dość żarłoczne , a co zjedzą muszą też wydalić) i na dłuższą metę przy za małym zbiorniku nie wystarcza nawet nadfiltracja.

Napisz jakie rybki się Tobie czy Twojemu "Skrzatowi" podobają - a ja podpowiem ile i ew. w jakim towarzystwie mogą przebywać.
Tło - raczej neutralne, fototapeta nie jest dobrym rozwiązaniem.
Zamiast plastikowej podstawy dałbym raczej matę. Moja 200l stoi na grubej karimacie, ale lepiej chyba kupić specjalną jaką producent zaleca, ze względu na warunki gwarancji.
Napowietrzacz sobie odpuść. Zbędny wydatek. W razie konieczności - możesz napowietrzyć turbiną. Pieniądze zainwestuj raczej w dobre świetlówki - te od kompletu to najczęściej nieprzydatna "taniocha" . W sieci kupisz dobre Aquarelle Philipsa i 865 - to chyba najlepsze zestawienie. Jeśli już nie będzie (zakończona produkcja Aquarelle) to nieźle posłuży zestawienie 865 i Fluora (Osram) dostępne w każdym markecie ogrodniczym lub budowlanym.
Potrzebujesz jeszcze jakieś podłoże - jeśli ma w środku powstać ogród - to może być substrat granulowany np., ADA Amazonia soil, czy Knott albo Aqua substrat . Najlepiej w kolorze ciemnobrązowym (sprzedają jako czarny) - wygląda najnaturalniej.
Do tego kamienie ozdobne szare (np.Dragon Stone) i korzenie - można ułożyć piękną kompozycję , którą z czasem uzupełnią rośliny (jak zarośnie). To wypełni czas oczekiwania na dojrzewanie wody. Przykład kompozycji tutaj można zobaczyć ...
Ostatnio zmieniany: 19 Mar 2012 15:36 przez Andrzej Max.
Za tę wiadomość podziękował(a): Roma

Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 19 Mar 2012 15:23 #13388

I jeszcze jedno - odnośnie rybek - do 100 litrów ja dałbym np:
1. 20 neonów jednego rodzaju, 10 otosków (zbrojnik mały), 10 pstrążenic małych (Carnegiella Marthae) - wersja bezkonfliktowa
2. 15 neonów, 2 pary pielęgniczek Ramireza, 6 otosków lub 2 zbrojniki niebieskie
3. 15 neonów, harem pielęgniczek "kakadu" (1 samiec i 4 samiczki) Otoski(6) lub 2 zbrojniki niebieskie
4. 7 tetr czarnych, 15 neonów , 10 kirysków spiżowych.
To propozycje z biotopu "amazonia/ameryka płd". Można je modyfikować , pamiętając że :
Neony osiągają ok. 3 cm długości, Tetry czarne (żałobniczki) - do 6 cm,
otosek - 5 cm, pstrążenica mała - 3,5cm, kirysek do 7 cm, pielęgniczki ramireza - 5cm, pielęgniczki kakadu - 6cm, zbrojnik niebieski - 15cm. czyli jeśli zmieniamy pielęgniczki Kakadu (5x6 =30) to na ich miejsce możemy dać 4 kiryski lub 6 otosków albo 12 neonów czy 2 zbrojniki niebieskie... itp.
Te przykłady momentami - jak można łatwo policzyć - na wstępie "przerybiłem " bo na 100 litrów wody nie powinno być więcej niż 100cm ryb , a przecież w 100litrowym akwarium nie zmieścimy tyle wody, wszak mieści się ok. 80 litrów zważywszy podłoże, rośliny, kamienie itp. Kierowałem się tym że w sposób naturalny ubędzie ryb słabszych, zanim osiągną maksymalny wymiar.

Kochani, jeśli macie jakieś pytania - to śmiało pytajcie - chętnie odpowiem , a jeśli czegoś nie wiem lub nie pamiętam, to znajdę. ;)
Ostatnio zmieniany: 19 Mar 2012 16:35 przez Andrzej Max.

Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 19 Mar 2012 18:10 #13456

Dodam że jest też wątek o robieniu zdjęć akwarystycznych (i nie tylko) - w dziale Fotografia -http://www.forumogrodniczeoaza.pl/index.php/forum/38-fotografia/11887-jak-fotografowac-akwarium- oraz zdjęcia - gorąco polecam.

Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 29 Mar 2012 15:48 #17701

Witam. Ja się przedstawię - mam na imię Monika posiadam akwa 126 l. Piszę tutaj ponieważ proszę o pomoc. Walczę z glonami. Akwarium startnęło 20 stycznia 2012. Mam 10 neonów, 2 glonojady, 2 kiryski, 2 pielęgniczki kakadu.Roślinki żabieniece, bakopa, eleocharis,sagitaria, jeszcze były trawnikowe padły.
PARAMETRY:
temp. 26 C
pH-7
KH-4
GH-10
NO2-brak
NO3-25 ml/l
PO4-0,1 ml/l
oświetlenie 2x18W
Więc od jakiegoś miesiąca mam glony zielone, roślinki coraz gorzej rosną, trawnikowe padły. Proszę o podpowiedz co dalej bo jak zaczęłam kombinować to się pozbyłam PO4. Są dodane tabletki tetra crypto i troszke dolałam aqua plant. Pozdrowienia
Monia

Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 29 Mar 2012 16:28 #17712

Jakie masz podłoże?
PO4 trochę niskie przy 25PPM NO3. Stosunek PO4 do NO3 powinien być ok. 1:10.
Powiedz jak dawkujesz nawozy.
Co to znaczy troszkę aquaplant? Jak często?
Jak często robisz podmiany wody i jaką ilość?
Czy używasz CO2?
Jakie masz świetlówki?
Jakie filtry?
Akwarium jest młode i potrzebuje złapać równowagę biologiczną. Proponuję podać aquaplant potassium, wg. opisu na opakowaniu i dokupić Easy Carbo - podać przez: 2 dni normalną max. dawkę (4ml), przez następne 2 dni - podwojoną (8ml) ,w piątym zrobić podmianę wody 20% i podać 3x dawkę maksymalną (16 ml) i tak przez 2 tygodnie. Po tygodniu rośliny powinny zacząć rosnąć (gdy bedziesz podawać i potassium + mikro i pełny nawóz na zmianę, co drugi dzień od rozpoczęcia "naszej" kuracji, oczywiście zacząć należy od nawet 50% podmiany wody - jeśli nie robiłaś ich co tydzień).
Oczywiście wszystko niewiele pomoże jeśli nie masz dobrych świetlówek - rośliny potrzebują dobrego oświetlenia. Przeczytaj wątek o oświetleniu i filtracji.
Powodzenia i pisz o postępach , może nawet załóż swój wątek ze zdjęciami zbiornika, pewnie więcej osób miało/ma podobny problem i chętnie zobaczyło by jak się akwarium rozwija. Jak to zrobić - jest opisane w odpowiednim
wątku, jest również wątek o tym jak zrobić sensowne zdjęcia swojemu akwarium. :search:
Pamiętaj że jakiekolwiek zmiany będzie naprawdę widać dopiero po 2-3 tygodniach. Rośliny potrzebują czasu. Warto o tym pamiętać , by wiedzieć co się zrobiło te 15-20 dni wcześniej - i jaki przyniosło skutek. Dlatego warto zapisywać w kalendarzu co i kiedy się robiło.
Zasadą też jest by usuwać chore/gnijące części roślin , bo one są źródłem pożywienia dla glonów. Warto też w miarę możliwości usuwać je ręcznie , by roślinom dać szansę. Nieraz lepiej usunąć zagloniony liść, niż czekać aż glon go opuści. W dobrych warunkach roślina prędzej wypuści nowy zdrowy liść, zamiast się męczyć walcząc z glonami. :garden1:
Ostatnio zmieniany: 29 Mar 2012 16:55 przez Andrzej Max.

Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 29 Mar 2012 17:50 #17746

Dziękuje za odpowiedz.
No więc podłoże Filitus Floran 4 l na to żwirek
Jeśli chodzi o PO4 to tak podmieniałam wodę, że chyba za bardzo i go mało i jest w mg/l tak się coś pisze przy latających dzieciach (mam swoją trójkę strasznie żywych, do tego kota, 2 psy i 2 fretki więc menażeria piękna).
PO4 faktycznie 0,1 mg/l. NO3 25mg/l. Nawóz dodałam w ciągu tygodnia 3 razy po 3 ml. Tetra crypto 5 tabletek pod korzenie 19 marca.
Nie używam CO2 - zastanawiałam się nad tym.
Wodę podmieniam co tydzień ok 10%.
Świetlówki mam 2x18 W Polamp daily light T8 6500K.
Filtr najzwyklejszy hanza wewnętrzny z jakąś wkładką nie wiem co to.
Rośliny dzisiaj poobcinałam z tych najgorszych liści.
Pierwsze jak założone.
Drugie dzisiaj. Po czyszczeniu szyb, podmianie wody i obcince roślin. Szyby to kosmos muszę jeszcze raz szorować.
Zastosuje się do wskazówek i założę wątek i obiecuje lepsze zdjęcia.
Pozdrowienia dla wszystkich :flower2:
Monia

Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 29 Mar 2012 18:04 #17750

Dziękuje za odpowiedz.
No więc podłoże Filitus Floran 4 l na to żwirek
Jeśli chodzi o PO4 to tak podmieniałam wodę, że chyba za bardzo i go mało i jest w mg/l tak się coś pisze przy latających dzieciach (mam swoją trójkę strasznie żywych, do tego kota, 2 psy i 2 fretki więc menażeria piękna).
PO4 faktycznie 0,1 mg/l. NO3 25mg/l. Nawóz dodałam w ciągu tygodnia 3 razy po 3 ml. Tetra crypto 5 tabletek pod korzenie 19 marca.
Nie używam CO2 - zastanawiałam się nad tym.
Wodę podmieniam co tydzień ok 10%.
Świetlówki mam 2x18 W Polamp daily light T8 6500K.
Filtr najzwyklejszy hanza wewnętrzny z jakąś wkładką nie wiem co to.
Rośliny dzisiaj poobcinałam z tych najgorszych liści.
Pierwsze jak założone.

P1000910.JPG


P1000916.JPG


Drugie dzisiaj. Po czyszczeniu szyb, podmianie wody i obcince roślin. Szyby to kosmos muszę jeszcze raz szorować.
Zastosuje się do wskazówek i założę wątek i obiecuje lepsze zdjęcia.
Pozdrowienia dla wszystkich :flower2:
Monia
Ostatnio zmieniany: 18 Lut 2013 14:35 przez Roma.

Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 29 Mar 2012 21:07 #17881

Filtr przydałby się lepszy, jeśli nie tzw. kubełkowy ( ze względu na ruchliwe towarzystwo) to chociaż kaskadowy - jak największy - nie ważne co napiszą na pudełku - im większy tym lepiej. Zmniejszyć przepływ zawsze można , a tzw. na 100 czy 200 litrów - są z reguły za małe.
Świetlówki - jedną można by zostawić , drugą proponuję np. Aquastar (Sylwana) czy High-Lite Day (Juwel). Jeśli jest w domu ktoś uzdolniony manualnie w kierunku majsterkowania - proponuję by dołożył do obudowy dodatkową świetlówkę T-5(24W).
Rośliny czerwone przy takich świetlówkach jak są - raczej rosły nie będą , mają większe wymagania świetlne. Niektóre mogą zacząć rosnąć po wymianie 1 świetlówki. Ale te mniej wymagające jak np. rotala indica.
Jak będziesz płukać filtr - pamiętaj by robić to w wodzie spuszczonej z akwarium. Gdybyś go wymieniała - to zalej go wodą z akwarium po uprzednim wypłukaniu w niej gąbki/wkładu ze starego filtra. I niech stary też ze 2 tygodnie razem z nim popracuje w zbiorniku - zanim nowy dojrzeje - zasiedli się bakteriami.
Szyb nie szoruj - jeśli to używaj skrobaków , ewentualnie samej nowej gąbki-myjki przeznaczonej tylko do akwarium - można użyć tej "ostrzejszej" strony , inne środki raczej w grę nie wchodzą bo można porysować szkło. Nawożenie możesz pozostawić pod warunkiem podawania między dawkami nawozu - mikro i potasu - co drugi dzień. I jak pisałem Easy Carbo. Ja go używam stale zamiast CO2 , ale dobry jest też jako środek przeciw glonom. Dawkowanie jak podałem.
Rozpad liści obumierających z powodu braku światła roślin zapewne wyzwolił inwazję glonów i chwilę (z reguły 4-6 tygodni) potrwa zanim rośliny dojdą do siebie a glony się wyprowadzą. Tło radziłbym zmienić na gładkie neutralne - chcesz chyba podziwiać własne akwarium, a nie zdjęcie na tylnej szybie. Decyzja należy do ciebie.
Powodzenia i czekam na relację w twoim wątku. Powodzenia i pisz jak byś miała pytania. :)

Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 15 Kwi 2012 20:18 #25646

  • Penelopa
  • Penelopa Avatar
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Posty: 90
Andrzeju, cieszę się, że mamy takiego eksperta :lol:

w tym tygodniu powinniśmy odebrać nasz zbiornik 600L. Przyjedzie do trójmiasta ze Szczecina, jest w trakcie klejenia.
Plan: akwarium holenderskie.
Czy wyjdzie?
nie wiem, pierwsze nie wyszło. Ale od tego czasu minęło 5 lat, może tym razem uda się nie popełnić błędów z oświetleniem i całą resztą.
Tam wszystko rosło w potwornym tempie, nie nadążaliśmy przycinać i w końcu był jeden wielki busz, nic nie było widać :hammer: Nie ogarnęliśmy tego, przeprowadzka do domu zakończyła żywot akwarium holenderskiego :unsure:
Jak uda się zastartować z tym zbiornikiem, to pokażę.
Na razie od 3 lat jest mały zbiornik z pyszczakami.
To będzie drugi. Życz powodzenia i wspieraj wiedzą :bye:

Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 15 Kwi 2012 22:42 #25815

To życzę powodzenia!
Kilka uwag - jeśli macie inny zbiornik - to podbierajcie z niego wodę i podłączcie do nie go filtr który będzie obsługiwał holendra - niech tymczasem dojrzeje. Później będzie jak znalazł, może się uda uniknąć kłopotów z dojrzewaniem.
Początkowo rośliny szybkorosnące się przydadzą - jak rogatek , różdżyca , kabomba. Później - po 2-3 miesiącach - trzeba będzie zacząć wymieniać na wolno rosnące - znaczy stopniowo szybkorosnące usuwać i zastępować je powolnymi. W ten sposób niebędzi problemu z cotygodniowymi przycinkami... ;)
Pytajcie - postaram się podpowiedzieć...

Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 26 Kwi 2012 08:50 #30143

Jeśli kogoś interesuje akwarystyka - zapraszam 12-13 maja, na IV Śląski Weekend Akwarystyczny w drugim dniu - czyli w niedzielę 13 maja - ok. 15-tej poprowadzę spotkanie z pokazem fotografowania różnymi "sprzętami" od kompakta po lustrzankę. Na cały weekend wstęp jest wolny - więc kto może, a interesuje go akwarystyka lub fotografia - zapraszam!

Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 10 Sie 2012 13:55 #60516

  • Bozi
  • Bozi Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Posty: 1706
Andrzej, przypomnij czego użyć aby odkleić tło samoprzylepne z szyby akwarium. Będę swoje wymieniać na mist i potrzebuję szybę dobrze oczyścić. Oczywiście przy pełnym akwarium.
Ostatnio zmieniany: 10 Sie 2012 13:58 przez Bozi.

Odp: URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 11 Sie 2012 15:27 #60705

Usuwanie folii samoprzylepnej to niezbyt przyjemne zajęcie, zwłaszcza że bywa robione po kilku a nawet kilkunastu latach od przyklejenia. Nie muszę dodawać że wówczas klej często lepiej trzyma się szyby niż folii stąd lubi zostać na szybie. Żeby dobrze odchodził od podłoża musi być podgrzany - stąd dobrze jest miejscowo podgrzewać np. suszarką do włosów folię w okolicy w której będziemy odklejać. Najlepiej robić to ruchem wahadłowym półkolistym wzdłuż miejsca odklejania.
Gdy odkleimy - pozostałości zmywamy acetonem lub rozpuszczalnikiem uniwersalnym (jeśli nie jest tego dużo) jeżeli zaś zostaną grube połacie kleju - zwłaszcza przy starych warstwach - trzeba zeskrobać szpachelką malarską(taka z cienką blaszką zamocowaną w plastikowej rączce ), lub skrobakiem - również dostępnym na stoiskach z artykułami budowlanymi.
Gdy zostaną tylko resztki - zmywamy - jak napisałem wcześniej.
Życzę powodzenia! B)

URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 07 Kwi 2014 11:51 #241495

Pytanie - czy posiadanie kota w ogrodzie może być zagrożeniem dla rybek?
Chcę stworzyć oczko wodne ale zastanawiam się, czy kot ma na to wpływ.
Oprócz tego, kiedy najlepiej budować oczko?

URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 07 Kwi 2014 23:23 #241749

  • Hiacynta
  • Hiacynta Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • gg 9117859
  • Posty: 6607
Koty bardzo lubią łowić ryby, u mojego dziadka były 2 stawy, koty miały tam raj łowny :)
Kot sąsiadów wzięty na parę dni wakacyjnych tak upodobał sobie rybki w naszym akwarium, że pewnego razu wpadł do środka i nieźle się wykąpał :)
Sąsiedzi na działce znaleźli sposób na koty łowiące rybki, brzego oczka wodnego są dośc strome, co jest przeszkodą nie do pokonania dla kota :)

URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 08 Kwi 2014 00:14 #241769

  • TOMEX
  • TOMEX Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Posty: 1090
Witam ja miałem akwarium kupę lat jako młody mam swoje doswiadczenie , ale technika poszła do przodu i nie będę się tu za dużo wypowiadał . Ale jestem pod wielkim wrażeniem chłopie ile ty żeś się tu na stukał w klawiaturę żeby przedstawić początkującym podstawę tego hobby , wielki szacun :thanks: :thanks:

URZĄDZAMY AKWARIUM - PORADNIK 08 Kwi 2014 11:49 #241870

Troszkę mnie to przeraża, ale chyba zbuduję oczko tak, by faktycznie kotek nie mógł tam wskoczyć :)
A jakie rybki polecacie dla początkującego? (jestem totalnie zielony w temacie)

  • Strona:
  • 1
Wygenerowano w 0.328 sekundy